trendpanel

Trendpanel Gezelschapsdieren

Lancering tweede Pet Monitor
‘Met dieren en social media heeft u goud in handen’. Deze slogan uit de eerste Pet Monitor (2018) is een duidelijk statement. Diverse bedrijven uit de huisdiersector maken dan ook al volop gebruik van social media, zo bleek vorig jaar. Terecht, want op een medium als Instagram wordt dagelijks meer dan vierhonderd miljoen maal gebruik gemaakt van Stories-functies. Veranderingen als deze betekenen enorme kansen voor ondernemers.

Echter, waar liggen die kansen nu precies? In welke richting moeten ondernemers het zoeken? Persoonlijke interactie en emotie rond huisdieren zijn succesfactoren. Maar, wie is die consument en wat houdt hem/haar bezig als het gaat om aankopen voor huisdieren? Essentiële vragen in een tijdperk waarin de consument zichzelf als productexpert ziet en altijd gelijk heeft. Consumenten kijken vooral naar elkaar voor advies en laten zich graag beïnvloeden door influencers.

Wie is de consument? Deze vraag werd door het bedrijfsleven op Trendpanel Gezelschapsdieren afgevuurd na lancering van de eerste monitor. Trendpanel ging ermee aan de slag en heeft een grootschalige enquête gehouden onder de huisdierbezitter in Nederland, gevolgd door diepte-interviews op Animal Event.

 

De focus lag daarbij op: redenen voor aanschaf van het dier, nadelen en voordelen van huisdieren, welke informatie wordt gezocht over huisdieren en waar wordt dat gezocht? De belangrijkste resultaten zijn geanalyseerd en worden tijdens Dutch Pet Conference gepresenteerd, waarna de aanwezigen de tweede Pet Monitor in ontvangst mogen nemen.

Trendpanel Gezelschapsdieren
Trendpanel bestaat uit studenten en begeleiders van Aeres Hogeschool te Dronten en HAS Hogeschool te Den Bosch, aangevuld met diverse bedrijven uit de sector. Trendpanel, waarbij studenten de lead hebben, onderzoekt de kansen en trends voor ondernemers in de huisdiermarkt en presenteert de belangrijkste bevindingen in een jaarlijkse monitor.