ReneVanDeBos-_V182331

René van den Bos

Al tijdens mijn studie diergeneeskunde keek met een half oog naar de industrie en wanneer ik de kans krijg om in 2001, na 4 jaar practicus gezelschapsdieren, als Technical Manager aan de slag te kunnen op de International Marketing afdeling bij Intervet International, grijp ik deze met beide handen aan. Binnen deze functie wordt mijn horizon behoorlijk verbreed. Het ontwikkelen van producten op het gebied van antibiotica en antiparasitica in internationaal verband is niet iets waar je als dierenarts voor bent opgeleid. Tevens wordt mijn interesse gewekt voor marketing en communicatie en ik ontwikkel mij meer in die richting, waarbij ik na enkele jaren de functie van International Product Manager krijg. In deze functie houd ik mij vooral bezig, naast productontwikkeling, met het ontwikkelen van internationale merken en product campagnes, waaronder die van Scalibor, Panacur en Karsivan.

In 2008 besluit ik om voor mijzelf te beginnen en wordt digiRedo geboren:  een marketing & communicatie adviesbureau, gespecialiseerd in digitale media voor de veterinaire markt, zowel de industrie als dierenartspraktijken. De activiteiten bestaan vooral uit het ondersteunen en adviseren in het ontwikkelen van een (digitale) marketing strategie, productie van diverse instrumenten zoals online video, websites, animaties en eLearning en training op het gebeid van sociale media.

Maar naast deze productie van digitale media adviseren wij ook in het management van de praktijk. Die heeft, met de toenemende concurrentie, meer en meer concrete ondersteuning nodig op het aansturen van de praktijk. Alleen, hoe maak je dit inzichtelijk? Samen met Gerco Bosch, die zich in 2015 bij digiRedo aansluit, ontwikkel ik Grip, een dashboard met kengetallen dat dierenartsen een uniek inzicht in de prestatie van hun praktijk geeft. Grip biedt de dierenarts de mogelijkheid om het succes van de praktijk pro-actief en positief te beïnvloeden. We begeleiden daarbij niet alleen in het bepalen van doelstellingen en een passende strategie, maar we zorgen ook dat denken doen wordt. Hierbij staat voor ons klantgericht denken en handelen altijd centraal.

De tegelwijsheden van de DAP
Het zijn roerige tijden voor de dierenartsenpraktijk. Voor het eerst ervaart de dierenarts echte concurrentie, zijn dier-eigenaren mondiger en wispelturiger dan ooit en worden we veelal te duur gevonden. Help, wat nu? Geen paniek. Er gloort veel meer licht aan het eind van de tunnel dan je denkt. Via de ‘tegelwijsheden van de DAP’ neemt René van den Bos (digiRedo) je mee langs een aantal dogma’s en vellen we met elkaar diverse heilige huisjes. Om daarna opgewekt en vol vertrouwen naar de toekomst te kijken.