‘De winkel is een voorbeeld voor de branche’, luidde het oordeel van de jury. Zij is enorm onder de indruk van het verrichte werk van de dierenspeciaalzaak. Het avontuur van Dierspecialist Manon Beijer, winnaar van de DSZ Award 2018, wordt daar haar omschreven als mooi, bijzonder en eentje die ze iedereen gunt.
Manon opende haar winkel in mei 2018 volgens het nieuwe concept van Dierspecialist. Hierbij wordt ingespeeld op de humanisering van het huisdier. De winkel in Leusden is het eerste Dierenspecialist-filiaal met een bakkerij waar hondenkoekjes worden gebakken. In de winkel zijn ook een slagerij en trimsalon te vinden. “Het is een verademing dat met dit concept het stoffige en rommelige imago van een dierenspeciaalzaak wordt weggepoetst. De winkel is straks, modern en overzichtelijk. We gaan met de tijd mee”, vertelt Manon. Haar visie en missie komen duidelijk overeen met die van Dierspecialist. “Het is belangrijk goed je ogen open te houden voor ontwikkelingen en trends op de markt. Klanten vinden het leuk maar ook belangrijk dat er telkens nieuwe producten in de winkel te vinden zijn. Het moet voor hun een beleving zijn én blijven om door de winkel te lopen.”
Toestemming vragen
Voordat Manon haar speciaalzaak aanmeldde voor de award van Dierenspeciaal van het Jaar informeerde zij eerst bij het hoofdkantoor van Dierspecialist of ze hier toestemming voor kon krijgen. Ze was immers pas een paar maanden aangesloten bij deze keten. “Gelukkig kreeg ik gauw te horen dat ik groen licht kreeg. Ik heb toen direct het aanmeldformulier ingevuld en ingestuurd. Het avontuur kon wat ons betreft beginnen!” Het team, bestaande uit Manon, haar vriend Bas en twee vrouwelijke collega’s, moest geduldig wachten op bericht van de jury. Dit nam enkele weken in beslag en toen het verlossende woord kwam, dat de jury ze had genomineerd voor de award, sprong Manon een gat in de lucht. “Het was een hele opluchting om te horen dat we door waren. Direct kwamen de zenuwen om de hoek. Hoe moesten we ons voorbereiden op hun bezoek in onze winkel? Wat voor vragen gaan ze stellen? Zijn er dingen die niet genoemd zijn maar waar ze wel op letten?” Gelukkig bleken al die zenuwen onnodig te zijn, want zodra de jury de winkel binnenliep maakte de zenuwen plaats voor enthousiasme. “De open houding en interesse van de juryleden verraste ons. Het gesprek was heel open en ontspannen waardoor de zenuwen direct naar de achtergrond verdwenen. Het was fijn om te merken dat ze erg te spreken waren over het aanbod van onze winkel als ook over het team. Ze gaven aan dat deze bestaat uit enthousiast, kundig en vriendelijk personeel.
De eerste keer
De Dutch Pet Conference & Awards was voor Manon de eerste keer dat zij aanwezig was bij een gala en award-uitreiking. Ze werd hierbij vergezeld door haar vriend en ouders. “Ik was best wel gespannen maar door het heerlijke diner en het fantastische entertainment verdwenen deze gevoelens vrij snel.” Een voor een werden de genomineerden aan het aanwezige publiek gepresenteerd. Voorafgaand aan de uitreiking moesten ze een korte promo-video opnemen en insturen. De winnares geeft aan hier ontzettend veel tijd en energie in gestoken te hebben. “Ik wist dat dit dé kans was om onszelf aan het publiek te presenteren, want de video wordt getoond op groot beeld. En je weet dat zo’n video zorgt voor opbouw in spanning, in aanloop naar de bekendmaking van de winnaar. Het was een van de tofste dingen in aanloop naar de uitreiking. En toen het eenmaal zover weg, de video werd getoond en daarna onze naam werd uitgesproken als winnaar van de award, ben ik half struikelend naar voren gerend om deze in ontvangst te nemen. Het was zo geweldig om daar te staan!”
Tijd voor een feestje
Het team leefde enorm mee met Manon en hadden de winkel flink versierd. De volgende dag werd Manon groots onthaald en gefeliciteerd met het binnenslepen van de award. Twee weken later volgde een feest voor de klanten. “Het is een kleine moeite om dit te organiseren. Het is heel simpel; zonder onze klanten hadden we niet gestaan waar we nu staan en nooit in aanmerking kunnen komen voor de award.” Tijdens dit feest genoten klanten van knalaanbiedingen in de winkel, goed gevulde goodiebags, een Rad van Fortuin en de nodige mensen in kostuums zodat ook de jonge bezoekers kon worden geëntertaind.
Extra motivatie
Het winnen van de award bleek een ware boost voor het team te zijn. Zo hebben zij de bakkerij uitgebreid met de lekkerste hondentaarten en -muffins. Het assortiment blijft continu wisselen zodat het aanbod voor de klant optimaal blijft. “Maar we nog het meest trots op het juryrapport. Alle acties die we hebben ondernemen om onszelf te onderscheiden en om onze klanten te behouden worden in dit rapport benoemd als zeer goed. Dat ze opvallen betekent dat we hierin uitblinken en waar we dus bij onze klanten om bekend staan. En dat is voor ons het belangrijkste.”